mandag 10. november 2014

Kort om Det moderne gjennombruddet

Noe som kjennetegner at et moderne samfunn ble til er at byene vokste og at nye samfunnklasser oppstod. Andre forutsetninger er at menneskene begynte å tro på fremskritt, fornuft og vitenskap. vetenskapen ble altså stadig viktigere og religion fikk dermed mindre betydning.

Det moderne samfunnet hadde negative sider som fattigdom, undertrykkelse og misbruk av makt. 


Både realismen og naturalismen finner sted i det moderne gjennombrudd og det er mange likheter å finne mellom disse epokene. Både realister og naturalister ville skrive og male sannheten. De fokuserte mer på mennesket istedenfor miljøet som det hadde vært stort fokus på i romantikken. Man ser også ulikheter og et eksempel på det er at den realistiske ble sett på som optimistisk i motsetning til den naturalistiske som ble sett på som pessimistisk. En grunn til det er at realistene ville oppdage virkeligheten, men tok avstand fra de verste detaljene. På den andre siden ville naturalistene få fram hele virkeligheten og framstilte grusomme ting som fattigdom og sykdom.
En annen grunn var at realistene mente at menneskene hadde egen frivilje og kunne gjøre som de ville. Naturalistene derimot mente at menneskene ikke hadde fullstendig fri vilje på grunn av arv og miljø.

Perioden kom etter romantikken og mye forandret seg fra den perioden. I hovedsak var det litteraturen og kunsten som forandret seg. Et eksempel er maleriene. Realistiske malerier hadde et jordnært og konkret syn på virkeligheten. Det var altså motsetninger av maleriene i romantikken som viste det gode og positive. Kunsten i romantikken var urealistiske og romantiske og realismen var en motreaksjon på blant annet dette. 

Forandringen fra romantikken til det moderne gjennombruddet vist i bilder:

Dette viser et romantisk og harmonisk bilde av miljøet og menneskene i et fellesskap. 






Dette er et mer realistisk bilde. Gustave Courbet ble for mange sett på som en sentral maler i realismen og malte kun det som var virkelighet. Her framstiller han en begravelse og det er realistisk i og med at alle en dag dør. 




Naturalsitisk kunst ville fremstille et enda mer detaljert bilde og de ville få frem at de fattige levde i urettferdighet og elendighet. Maleren Christian Krogh har kalt dette malerie for "Kampen for tilværelsen" noe som viser at han vil presisere at de fattige ikke hadde mulighet for sosial mobilitet. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar